Construint valors: socialització de l'APS per a la justícia ecosocial
medicusmundi Mediterrània
A través de la metodologia aprenentatge-servei i amb els materials de LEGO Education es pretén dotar a l'alumant d'eines i fonts d'informació adaptades a les seves edats, perquè, a través de la reflexió i la investigació en equip, coneguin els impactes socials i ambientals i en la salut global les nostres accions quotidianes. Alhora, de manera conjunta amb agents socials, es promou el posicionament i l’acció de l'alumnat, reconeixent el seu paper cabdal en les crisis actuals i la capacitat ineludible per transformar els seus entorns.
A través de la metodologia aprenentatge-servei, es dota a l'alumnat d'eines i fonts d'informació adaptades a les seves edats, perquè, a través de la reflexió i la recerca en equip, coneguin els impactes socials i ambientals i en la salut global les nostres accions quotidianes com comprar roba, alimentació, tecnologia i altres articles de consum. En finalitzar el projecte, l'alumnat ha augmentat les seves capacitats i coneixement sobre l'origen dels productes que usen diàriament i el seu impacte sobre el medi ambient i la salut de totes les persones, així com el seu pensament crític entorn al model de producció global i els hàbits de consum de les societats enriquides del nord global. També ha augmentat la seva mirada crítica entorn a les propostes de canvi tant de les seves accions quotidianes com d'accions col·lectives amb la finalitat de col·laborar en la consecució d'un món millor, més sa i solidari.
El projecte Construeix Valors” compta amb les següents fases:
1. Activitats formatives a l'aula: Fase aprenentatge
Els itineraris consten de 5 sessions on es treballen els efectes que té el model de producció i consum d'aliments, roba i aparells electrònics en nivell global i es reflexiona al voltant de les solucions i accions col·lectives. En les 3 primeres sessions es dota d'eines i de fonts d'informació a l'alumnat entorn al cicle de producció dels articles quotidians de consum, on parlarem del consum de recursos, de l'obtenció de matèries primeres, de l'impacte mediambiental, dels drets laborals de les treballadores i el treball infantil, de les relacions comercials injustes i del model de consum insostenible. En les últimes sessions el contingut versa entorn a les alternatives i solucions per a aconseguir un canvi d'hàbits i model social de consum, on es donarà a conèixer l'Agenda 2030 i participaran directament en l'aula agents socials local que ja estan contribuint a la transformació social. En el marc de la fase d'aprenentatge també es realitzarà una sortida externa al centre escolar per a visitar i conèixer la seu d'un agent social.
2. Activitats fora de l'aula: Fase Servei
A través d'exposicions internes en els centres escolars i externes, se socialitza el projecte amb la participació de la comunitat educativa i els agents socials amb la finalitat de compartir els coneixement adquirits per part de l'alumnat en la fase d'aprenentatge i promoure la reflexió crítica de la resta de la comunitat educativa i la societat balear al voltant dels hàbits de consum dels cicles productius de l'alimentació, la roba i els aparells electrònics de les societats enriquides; el seu impacte social i ambiental en les comunitats i regions del sud global; així com promoure el posicionament i l'acció del conjunt de la societat entorn al canvi d'hàbits i de model social de consum.
Aquest programa de durada de dos anys tindrà lloc en 2 centres escolars de secundària de Palma, i servirà per a enfortir la “Xarxa de Centres que Construeixen Valors” i la ·Xarxa d'iniciatives que Construeixen Valors".
Sobre aquest projecte
- Data d'inici
02/10/2023
- Data de finalització
30/09/2025
- Nº de mesos
24
- Objectiu del projecte
Promoure la promoció d'un pensament crític arrelat en la mirada local-global, visibilitzant el vincle entre el consum i els seus impactes en el Sud Global i el Dret a la Salut dels pobles, en línia amb el compliment del Drets Humans i l'Agenda 2030.
- Resultats previstos
R1: Realitzades accions de preparació, coordinació i avaluació amb el professorat i agents socials implicats en el projecte per als cursos 23/24 i 24/25
R2: Executats els itineraris formatius "Construïnt valors" amb l'alumnat dels 2 centres col·laboradors mitjaçant la metodologia d'APS i LEGO(R) Educació.
R3: Realitzades accions de servei en el marc de la metodologia APS/LEGO(R)Educació i de socialització del projecte amb la participació de tota la comunitat educativa.- Finançadors
Govern de les Illes Balears - Direcció General de Cooperació
- Finançadors
Govern de les Illes Balears - Direcció General de Cooperació
- Pressupost total
83.352 €
- Informació de contacte
info@construyevalores.es
- Web